کد مطلب:234414 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

رهائی از آزار معده
و من اراد ان لا یؤذیه معدته فلا یشرب بین طعامه ماء حتی یفرغ و من فعل ذلك رطب بدنه و ضعف معدته و لم یأخذ العروق قوة الطعام فانه یصیر فی المعدة فجا اذا صب الماء علی الطعام.

كسی كه می خواهد به آزار شكم مبتلا نشود در بین طعام آب نیاشامد زیرا آشامیدن آب میان غذا بدن را مرطوب و معده را ضعیف می گرداند در نتیجه عروق خاصیت غذا را نمی گیرد ریختن آب روی طعام معده را دچار اختلال می كند.

غذا وقتی كه وارد دهان و مری و معده می شود اتصلا تحت تأثیر اعمال مكانیكی جهاز هضم و مواد شیمیائی غدد هاضمه است. غده هایی كه در زیر زبان و معده وجود دارد با ترشحات خود نقش عمده ای را در هضم غذا به عهده گرفته اند، هر چقدر غذا خشگ تر باشد غده ها بیشتر تحریك شده و زیادتر ترشح می كنند، آب خوردن بین غذا از فعالیت غده ها می كاهد و خاصیت اسیدی ترشحات آنها را كم می كند در نتیجه كار هضم را بتأخیر می اندازد پس بهترین وقت برای آشامیدن لااقل یك ساعت بعد از غذا است آشامیدن در بین غذا از آن جهت خوب نیست كه آب روی طعام ریخته می شود و این ضرر نسبت به لقمه هائی است كه قبل از آشامیدن صرف شده بنابراین بعد از



[ صفحه 259]



خاتمه ی غذا هم اگر بلافاصله آب بیاشامیم خوب نیست و در صورتی كه از آن ناچار شدیم برای آنكه ضرر فوق كمی جبران شود نیكو است لقمه ای از غذا روی آب بخوریم.



[ صفحه 260]